5.28.2015

årsta utebibliotek.

När en är mitt uppe i flyttpackning kan en komma till insikten: jag har för många böcker.

Då har en inget annat val än att gallra ur sitt bibliotek! Rensa bort lästa/tråkiga/dåliga/sexistiska böcker som en inte vill kännas vid längre. bort me skiten ba

En kan kasta ett getöga på vädret ute. och inse att risk för regn är överhållande.

Då får en tänka om lite! och plasta in de kasserade titlarna som skydd mot nederbörd.

Och om jag ska vara ärlig så ville jag bara ligga under en filt med död blick och andas långsamt tills det bara var koldioxid kvar i lungorna. men. jag gjorde te och snörde fulskorna och slängde min bookbag över axeln. "student switch off 2009" stå're på'ren fult va

Jag skulle bara gå till Årsta Torg, det är en promenad på kanske 1,5 km. Men eftersom jag ska flytta snart och mitt förhållande till mitt närområde plötsligt blivit tidsbegränsat så var precis varenda byggnad och varenda växt på min väg helt fascinerande. Så jag gick sakta sakta

Tog in allt som om jag såg det för första gången,
som om jag såg det för sista

som om vi sa adjö.

Men till slut var jag framme ändå. i ddr-tyskland nej mena årsta centrum

Hit skulle min bokpåse och jag!

Till Årsta Utebibliotek! Det här är det bästa som finns i mitt område! Communityt (gud vad heter det på svenska?? Befolkningen? Näe inte väl?) sköter det helt själva. Man lägger dit böcker man inte längre vill ha, så kan man byta mot någon ny bok ifrån stället. Helt gratis så klart. Prima!

Så här ser det ut i hyllorna.

och så här under hyllorna. hehe.

Trots att jag en timme tidigare hade mått som en hög med bajs så var jag glad. för det här var ju kanske det mest basic ever och det känns som något så himla tråkigt att berätta om för allt jag gjorde var i princip bara att jag gick på promenad. tråkigt tråkigt tråkigt. men ändå, för mitt mående var det så sjukt himla bra. för jag lyckades komma över ett stort hinder (gå utanför dörren) och jag lyckades bocka av en grej på att-göra listan (göra sig av med gamla böcker). och benmusklerna förtvinade inte. och jag blev lite, lite mindre deppig.

och så hittade jag en bok som maria rekommenderat mig. high-five mig själv för att jag orkade gå dit.

5 kommentarer:

  1. men guuu det här är ju cirka det finaste jag hört talas om??? VARFÖR finns det inte utebibliotek överallt? bästa grejen ju? är helt blown away av detta, för mig, nya påfund. och du har pasteller i håret och jag ba nä orkar inte mer jag avgår <3

    SvaraRadera
  2. för det första så älskar jag härmed utebibblos! för det andra skulle jag nog DRUNKA i dina ögon PÅ REDIGT om jag såg dig IRL för bara över dattaskärmen är them magical!!

    SvaraRadera