12.17.2015

ångestsoppa på gröna linser & kokosmjölk

Nää okej, jag kanske inte är någon expert på matlagning - men däremot kan jag allt om att ha ångest och vet precis hur det är att behöva äta fast en knappt ens orkar rolla sig under armarna eller dra en borste genom håret. För som de säger: äta bör man, annars sitter man ändå i sitt mörka rum och gråter över sin otillräcklighet som människa. hehe nerå. hehe jorå. :))

Därför ger jag er: min enklaste veganska linssoppa! Den här soppan har jag lagat så himla många gånger när depressionen är som mörkast och en ligger under täcket och mår skit och så kommer hungern och en bara: "ok... ur telling me i have 2 EAT?? i need 2 cook FOOD???? im already crumbling with self doubt now i gotta b responsible for my own MEALS too?? seems a bit much m8 tbh but ok....." hehe jamen u kno how it goes :))) Fast hur nere en än är så måste en (tyvärr) laga mat till slut. Och då behövs de enklaste av enkla maträtter, och soppa är en så himla lätt go-to. När jag mår som sämst klarar jag PRECIS av att göra den här soppan innan jag faller ihop i en liten ångesthög och är *klar för dagen*. Haha wow okej detta med recept känns o-chrissigt men äh vafaen vi kör!! Bara att skrolla förbi om en inte är intresserad tänker jag ju.

CHRISSYS ÅNGESTSOPPA

för 4 portioner behöver du:
2 dl gröna linser*
1 gul lök
några tärningar grönsaksbuljong (tex Marigold och Knorrs grönsaks- och svamp är veganska)

& utöver det kan du även lägga i:
2 dl kokosmjölk
2 vitlöksklyftor
1 paket krossade tomater
1 chili

Sen kan en med fördel + om en har energin för det klicka i diverse saker en har hemma! Vegofärs är ett prima exempel, eller creme fraiche/havregrädde istället för kokosmjölken. Eller matvete som jag använde just den här gången mm. Men alltså, det räcker absolut med lök, linser & buljong.

*obs: vissa linser behövs blötläggas ett par timmar innan användning, så kolla instruktionerna på paketet i förväg!

Börja med att steka löken, chilin och vitlöken i lite olja (kokos är svajngott). När de blivit små guldskimrande hägringar är det dags för nästa steg vilket också i princip är det sista: häll ba' på resten av ingredienserna. Japp, i med kokosmjölk tomatkross sköljda gröna linser samt kokande vatten & buljong. Rör ordentligt ett par varv, sen kan soppfan gott få stå på medelvärme och puttra under lock i typ en timma medan du tex går tillbaka till ditt rum och ångestar vidare. Obs om du kan får du gärna pausa ångesten och komma tillbaka för att röra om då och då.

Men mer än så behöver du inte anstränga dig! Älskar mat som kräver så lite av en. För sen är soppan liksom klar! Och kan med fördel avnjutas med tex lite rostad lök ovanpå samt ett glas mandelmjölk och en surdegsmacka till framför någon helt uppslukande tv-serie så att du slipper tänka på *livet* och all annan jävla skit. Bara att sleva i sä'. Mmm kravlös soppa! The best kind of soppa there ever was.

2 kommentarer: