2.12.2018

SVARAR PÅ FLER FRÅGOR DÅRA. OM: SOPPOR, LONDONLÄNGTAN, OLAGLIGHETER & ~LIVET~

Helo! Tror bestämt det är dags för en ny installation av frågor & svar! Mm taggad!!! LES GO :DD




YES!!!! FRÅGOR!!! Hur klarar en av att flytta ifrån England? Försöker intala mig själv att det är värt att studera i Sverige, men är så svårt att stålsätta sig. Var det en stor anpassning (typ the lack of pubkultur)? Var det lätt att skaffa vänner i Stockholm? PROS & CONZ? Funderar du på att flytta tillbaka? Kind Regards, Livrädd

Haha åh. Hej Livrädd ♥

Klart det var en anpassning. Jag vet inte hur dina omständigheter ser ut, men själv var jag absolut inte redo att flytta hem. Däremot gjorde mina omständigheter det omöjligt för mig att vara kvar, och därför blev det extra svårt för mig att finna mig i att jag liksom skulle VARA i Stockholm. Det kändes fel i vartenda fiber i kroppen. Efter en månad i min hemstad skrev jag så här: "Kan man vara allergisk mot en stad? För i sådana fall vill jag ha stark antihistamin mot STHLM."

Haha. Men! Man får hitta det positiva så övergången blir enklare.




linny + jag + mitt rum + mer cigg än jag minns?? de första månaderna i london 

En liden liden lizty cuz u asked 4 it!!!

PROS MED ATT FLYTTA HEM TILL SVERIGE:
❤️ Man kan plugga och slippa ta tre miljarder i CSN-lån.
❤️ Varenda lilla matbutik har typ 34 sorters grovt bröd och man slipper gå till bagerier eller baka själv för att få sig en GO MACKA.
❤️ Pick-n-mix e så vidrigt i Engl!! Svårt att hitta, och när man väl hittar det så ser det sjukt nasty ut?? Tänker mig den de har på 99p Stores nej TACK. Så man kan köpa ett kilo gott svenskt plockgodis och va glad.

CONZ MED ATT FLYTTA FRÅN ENGLAND:
💔 Man måste gå till English Shop för att köpa Christmas crackers och de BILLIGASTE alltså såna som finns på Poundland för 10kr kostar HUNDRANITTON OTROLIGA SPÄNN
💔 Det finns inget Lemsip i Sverige!!! Och går ej att beställa online!!!! SUPERDEPPIGT att va sjuk utan Lemsip hur gör man ens
💔 Jättetråkigt att vi inte har alla lunchkedjor!!! Leon Wasabi PRET herregud!!!


en engelsk hylla man kan sakna + en svensk hylla man kan längta till 

Okej blev en väldigt matfokuserad lista här nu märker jag! Det är väl mest såna små vardagsgrejer man saknar, ändå. Så fokusera på allt du saknat med Sverige när du varit i England! Man kan ju ha boat sig hur mycket som helst + ej vilja flytta hem + hata sin hemstad och ÄNDÅ sakna herrgårdsost på en tunnbrödsrulle doppat i Oboy. Find your Oboydoppade tunnbrödsrulle. Puss.

Vad är ditt bästa växttips? 

Ta det som det kommer! Inte gör det något om du har kål på någon växt. Säger det här för att jag var SÅ ängslig när jag började ha växter *på allvar* (haha herregud vilken lol:ig mening men jaja du fattar). Trodde jag skulle vara en FAILURE om något grönt blev brunt i mina händer!!! Men så är det ju inte. Det är fan ofrånkomligt att några plantor dör from time to time, spelar ingen rille hur *bra* man är på växter. Tids nog ska dom dö!!!

Nä förlåt skoja bara. Men. Dör någon växt så var det helt enkelt inte meant to be mellan dig och just den växten! (Looking at you, fiolfikus) Mitt second-bästa tips är att FÖRUTSE att du kommer få ohyra. Cause. Guess what. Ohyra is real and it's coming for you!! Förlåt för skrämselpropagandan nu men känner INGEN växtgäri eller ickebinäri som inte haft något kryp i sina krukor. Så gör det så svårt som möjligt för krypen att överleva hos dig, tex genom att duscha växterna då och då och inte låta dem stå för nära varandra.




en qt basilikastickling jag tog i våras :) som also dog i våras :))) snipp snapp bitches

Vad är det coolaste du har gjort? 

Är extremt ocool! Men kände mig rätt ball eller i alla fall MODIG när jag gick fram till The Vaccines och straight up HÄNGDE med dem, trots att hjärtat försökte spräcka bröstkorgen. Och det coolaste man kan göra är väl ändå att vara modig när man egentligen inte vågar! Gjort en stick-n-poke-tatuering på mig själv också, vilket låter coolt men det hände när jag hade det tråkigt framför ett avsnitt av Svenska Hollywoodfruar en grå eftermiddag vilket inte är så särskilt punkrock!!!

Vad är det olagligaste du gjort? 

Alltså nå tråkigt typ plankat??? Eller juste DROGER. lol. also tråkigt


vet faktiskt inte vad som bryter flest lagar - att planka eller att ha på sig den där klänningen :)))

Hur i hela friden cope:ar en på bästa sätt när en flyttar tillbaka till Sverige efter att ha bott i UK?? Flyttar liksom most likely hem till Sverige igen i augusti efter 5 år (!!!) i UK och har redan grav separationsångest.

Åh! Vill veta hur det gick för dig. Jag hade också bott i England i fem år när jag återvände. Kändes som att göra slut!! Med nån man fortfarande va kär i!! 💔

Ett tips för att slippa separationsångestens djupaste dalar är att boka en resa tillbaka. Egentligen redan innan du flyttat tillbaka till Sverige (men nu tog jag ju trettio år på mig att svara så det planet har ju redan lämnat gate:n om man säg!!). Jag bokade en Londonbiljett nästan innan mitt plan vecklat ut landningshjulen i princip. Det är bra om datumet för resan är om ett par månader också, då är det inte för avlägset och samtidigt hinner du gå omkring i en gosi period av Englandslängtan!


peak district aka en vy man kan drömma pensionsdrömmar om

Sen tycker jag du ska göra spotifylistor med låtar som du förknippar med din tid i UK, som du kan lyssna på och bli nostalgisk över. Har gjort en själv och rekommenderar det varmt.

Skypea, facetimea och whatsappa med dina Englandskompisar. Ofta! Skriv om ingenting. Fråga hur deras dag varit. Jag har gjort misstaget i flera relationer att "vänta tills det verkligen är något" typ, dvs, att inte kontakta en person förrän man har något viktigt att säga. Säg oviktiga saker till varann! Det gör man ju ändå 91% av tiden irl också :)) Hehe. Fortsätt med det bara. Vänta inte.

Köp med dig typiskt engelska saker när du är där på besök. Gärna matvaror! Gärna sånt som tar tid att använda upp! Exempel: Oxo cubes, kryddburkar, sylt/spreads, Tescos Everyday Value vodka :'))  Även smink och skönhetsprodukter är ju gött att ladda upp med. I en momentary lapse of reason år 2016 köpte jag med mig hem :)) 7 paket :))) värktabletter :)) från Sainsbury's :)) Kanske var att överskrida gränsen med vad som är förnuftigt men det räckte hur länge som helst och gjorde bannemig SUSEN!! Botade även londonlängtan inte bara huvudvärken :-----)

Slutligen vill jag säga att man inte ska underskatta värdet i småkrafs. Du kan använda din Oystercard-ficka till Access-kortet eller motsvarande tills det faller isär och ett kvitto från Waterstones kan vara ditt bokmärke tills trycket bleknar. Man får det när man har stadsheartbreak.

Vilka poddar är bäst enligt dig?

Lyssnar på kanske max 10 poddar, men mina favoriter är The Guilty Feminist, Lilla drevet och No Such Thing as a Fish. Gillar även My Favorite Murder och ska gå och se en liveinspelning i vår med Alexandra och Gaby! Längtar så mycket.


tre färger på mitt hårstrå tre pods mot min stigbygel

Vad äter du en glomig tisdagskväll när du inte pallar fixa mat? 

Hm om jag inte orkar laga mat. Kanske mackor då? Måste ej va satsiga mackor! Oatly PåMackan eller Urtekram sandwich spread den röda och så en näve grönsaker up top som ger go-crunchen. Tycker även asmycket om VÄLLING. Så lätt att röra ihop består ju i princip typ bara av pulver + mjölken man lägger till själv.


soppa 4-ever

Om jag orkar göra något enkelt + snabbt gör jag gärna soppor! Finns så många enkla goda. Tex tomatsoppa, eller soppa på umamibuljong med udonnudlar, sockerärter och groddar, eller KLAR GRÖNSAKSOPPA! Min godaste just nu. Bara som köttsoppa fast vego istället. Så så SÅ gött med vegofärs i klar soppa hirregu. Soppa är så bra för att man ej behöver göra särskilt mycket. Räcker med att man går till köket då och då och tittar till den, sen är den klar när man bestämmer att den är det typ. Mer soppa åt folket säger jag!

Ok nu blev jag hungrig! Så let's put a pin in this så hörs vi snart igen. Brb ska bara koka grönsaker mjuka i buljong och sen hälla dem rätt ner i helvetesgapet mitt.

3 kommentarer:

  1. SKREK åt din åsikt om den olagliga klänningen, svinkul ( - :

    SvaraRadera
  2. tids nog ska dom dö haaaaa D:

    SvaraRadera
  3. Hehe, det var jag som skrev kommentaren om att flytta hem till Sverige i September efter 5 år i uk... är ju fortfarande kvar här så det gick inte så bra att slita sig från det här himla landet (eller den gulliga grabben jag hittade här lol). Men TACK för svar ändå!!! <3 Ska spara och plocka fram tills när det väl är dags att flytta, som ammunition mot den oundvikliga saknaden.

    SvaraRadera